Honda CBR 600RR Forum banner

Welke batterij moet ik nemen?

9.4K views 15 replies 9 participants last post by  NewRedRider  
#1 · (Edited)
Kon eindelijk dit jaar voor het eerst op de fiets rijden. Ik haalde de accu (Yuasa YTZ10S) van de lader en zette hem in de fiets. Hij startte perfect normaal. Naar het werk gereden. Toen ik van mijn werk weg wilde gaan, wilde hij nauwelijks starten. Hij draaide heel langzaam rond, maar gelukkig startte hij wel. Ik liet de fiets een paar dagen staan en deed een spanningscontrole. Stilstaand heeft hij 12,55 volt. Toen drukte ik op de startknop en hij zakte naar 5 volt en wilde de fiets niet starten, dus ik denk dat het tijd is voor een nieuwe, wat zuigt want hij is pas 3 jaar oud en ik heb hem altijd in de winter aan een lader gehouden en binnen opgeslagen.

Ik wilde net een andere Yuasa YTZ10S kopen, maar zag toen deze MMG Lithium Ion-accu, die net iets goedkoper is. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet niet veel over de verschillende typen, dus wat zijn de voor- en nadelen om over te stappen op een Lithium Ion-accu in plaats van de standaard loodzuuraccu, behalve gewichtsbesparing?

#2 ·
Goed gedaan met het vermoorden van je batterij door hem maandenlang aan de lader te laten liggen.

Doe dat niet.

De nummer 1 doodsoorzaak van batterijen is dat de eigenaren denken dat ze een heel seizoen aan de lader moeten liggen.

Yuasa-batterijen zijn erg goed. Als je er een van die hebt verpest, speel je met vuur als je iets anders koopt.

#3 ·
Goed gedaan met het vermoorden van je batterij door hem maandenlang aan de lader te laten liggen

Doe dat niet.

De nummer 1 moordenaar van batterijen is dat de eigenaren denken dat ze de hele tijd aan de lader moeten liggen.

Yuasa-batterijen zijn erg goed. Als je er een van die hebt geruĂŻneerd, speel je met vuur als je iets anders koopt.
Zoals ik al zei, ik ben hier geen pro in, dus ik volgde gewoon wat advies op internet, zoals dit een. Ik heb een Battery Tender Jr. dus ik dacht dat die hem niet zou overladen.
Ik heb weer een Yuasa gekocht. Om hem deze keer niet te doden. Hoe lang moet ik hem in de winter aan de lader laten? 1 week aan, 1 week uit? Of hem helemaal niet aansluiten?

#15 ·
Je zou je telefoon toch niet 4 maanden aangesloten laten?

Als je de batterij uit de fiets haalt en op een koele plaats bewaart, wil je hem misschien een paar uur opladen, een of twee keer in de winter, en hem dan bijvullen voordat je de fiets start.

Batterijen gaan niet zomaar binnen een paar weken leeg.
Het is een druppellader, toch? Gemaakt door "Battery Tender"? Ik heb een NOCO GENIUS 2. Laat hem 6-8 maanden aan. Dat is toch waar ze voor gemaakt zijn, nietwaar?

#5 ·
Yuasa is de belangrijkste traditionele batterij, gemaakt in Japan (voor zover ik weet). Elke andere traditionele batterij lijkt een % te zijn van hoe goed Yuasa is, van dichtbij tot veraf.

Ik heb twee Shorai LiON-batterijen gehad en vond ze allebei goed. Ongeveer 8 pond lichter en de ontlaadsnelheid is superlangzaam, wat geweldig is voor mijn racefiets die maandenlang niet gebruikt zal worden.

#6 · (Edited)
Voor Shorai-batterijen plaatst u de Shorai-oplader erop wanneer ze niet in gebruik zijn. Laat hem gewoon constant aan staan. Plaats in de opslagmodus en haal de batterij uit de motorfiets of koppel deze los. Shorai heeft twee batterijmaten voor sommige voertuigen.

Weet u zeker dat het de batterijen zijn? Ik zou de stator/magneetuitgang en de regelaar controleren voordat u te ver gaat.

#7 ·
De opslagmodus voor Shorai mag alleen worden gebruikt wanneer deze is aangesloten op een motorfiets die de batterij leegtrekt (heeft een alarm). Shorai zegt dit duidelijk op hun oplader.

Als er geen stroomverbruik is van de batterij, hebben lithiums een houdbaarheid van een jaar zonder opladen. Haal hem uit de motor. Doe hem in huis. Installeer hem in de lente en je bent klaar om te gaan.

#8 ·
Koop een EarthX of iets dergelijks met een BMS aan boord, dat de batterij beschermt tegen overladen en ontladen, beide killers van Li-Ion-batterijen, en gebruik geen traditionele acculader, want zoals Wibbly zei, kunnen ze zonder parasitaire drain een jaar lang zonder problemen staan. Ze zijn lichter en hebben een typische spanning van 13,2 V, wat ze wat extra pit geeft.

Li-Ion is een geweldige technologie, maar moet wel begrepen worden. Je kunt niet zomaar een loodzuuraccu vervangen door Li-Ion en deze op dezelfde manier behandelen en verwachten dat hij werkt. Velen proberen normale laders te gebruiken die ze beschadigen, dubieuze Reg/Recs kunnen ze verpesten door ze over te laden en als je hem overontlaadt, is het gemakkelijk om hem te beschadigen door te proberen hem terug te brengen. Een batterij met de BMS elimineert de meeste potentiële problemen, als je motor uitvalt en er te veel stroom wordt getrokken, opent de batterij de circuits om zichzelf te beschermen, hetzelfde als de REG/Rec uitvalt en er te veel lading in pompt. Met dat op zijn plaats, zolang je er geen loodzuurladers op gebruikt, zou je lang goed moeten zitten, en met opslagtijden van maximaal een jaar zonder opladen, zou daar geen behoefte aan moeten zijn.

Je krijgt echter waar je voor betaalt, niet alle Li-Ion bieden de BMS aan, ik zou er geen gebruiken zonder, de ETX-18F past er direct in zonder iets te hoeven aanpassen.

#9 ·
Een fatsoenlijke batterijdruppellader maakt je gewone batterij niet kapot. Een oplader wel. Druppelladers zijn specifiek ontworpen om aangesloten te blijven, en de onderhoudsmodus bewaakt de spanning en vult deze zo nodig bij, anders doet hij niets.

Ik gebruik al een paar jaar Motobatt AGM-batterijen en ze hebben me zeer goed gediend... tot voor kort toen mijn regelaar/gelijkrichter defect raakte en hem overbelastte, en hem toen kapot maakte zodat hij zijn lading niet meer kon vasthouden.
Motobatts krijgen goede recensies en zijn hier ook niet te duur.

#11 ·
Een fatsoenlijke batterij tender zal je gewone batterij niet doden. Een oplader wel.
Tenders zijn specifiek ontworpen om aangesloten te blijven, en de onderhoudsmodus bewaakt de spanning en vult deze zo nodig bij, anders doet hij niets.
Dit is precies wat ik ook dacht. Volgens Battery Tender's website schakelt de Battery Tender Jr "automatisch over naar float / onderhoudsspanning nadat de batterij volledig is opgeladen." Dit zou me vertellen dat hij de batterij niet overlaadt en doodt. Ik heb echter het gevoel dat ik meer dan 3 jaar uit een Yuasa-batterij zou moeten halen. Ik heb een andere Yuasa gekocht. Vanaf nu zal ik binnen opslaan, maar niet van de tender. Ik zal hem pas aansluiten als de volts dalen en zal kijken of dit proces helpt om de levensduur van de batterij te verlengen.

#10 ·
Ik heb gezien dat veel, heel veel batterijen zijn uitgevallen door tenders.

De meest voorkomende post die je ziet is "lege batterij, geen idee waarom ik hem 4 maanden aan een tender had".

Het gebeurt de hele tijd. Als je batterij geen verbruik heeft, hoeft hij NIET continu aan een tender te liggen. De zelfontlading is laag bij moderne batterijen, het enige wat je hoeft te doen is hem misschien een keer in de wintermaanden bij te vullen, en dan weer voordat je hem start. Klaar.

Als het een lithium is, gewoon loskoppelen en op de plank leggen.

Het is absoluut niet nodig om je batterij voor opslag ergens op aangesloten te laten. Een tender is geweldig als je motorfiets een alarmsysteem heeft dat de batterij leegtrekt wanneer hij wordt opgeslagen, daar is een tender voor. Hetzelfde als de "store"-modus van Shorai.

#12 ·
Een batterij zou 8 tot 10 jaar mee moeten gaan, geen probleem.

Druppelladers zijn ontworpen om te worden gebruikt op opgeslagen voertuigen die stroom van de batterij verbruiken. Ze zijn niet ontworpen om te worden aangesloten op een batterij die op een plank ligt en niets doet.

Hun beweringen suggereren dat dit geen probleem is, maar op basis van het aantal berichten dat je ziet van mensen die zeggen "ik weet niet hoe hij dood is gegaan, hij stond altijd aan een druppellader", zou ik suggereren dat dit niet waar is.

#13 ·
Eerlijke punten, wibbly. Zoals met alles moet je ook rekening houden met veel domme mensen die het mogelijk ook verkeerd doen... en dan op forums klagen dat ze de instructies niet goed hebben gelezen en 1 deel wodka mengen met 1 deel gedestilleerd water en zich afvragen waarom de batterij zijn lading niet lang genoeg vasthoudt om hun martini te drinken :D Maar in theorie, ja, als de batterij gewoon op een plank ligt, is er geen reden waarom hij overmatig lading zou verliezen.