Honda CBR 600RR Forum banner

Standaard temperaturen koelsysteem (HERZIEN)

1 reading
88K views 100 replies 58 participants last post by  dannoxyz  
#1 · (Edited by Moderator)
Deze gegevens zijn, voor zover ik kan nagaan, van toepassing op ALLE bouwjaren van de Honda 600RR

voor imperiale meting (VS)

de temperatuurmeter begint te lezen bij 98f
de thermostaat BEGINT te openen bij 176f
de thermostaat moet volledig open zijn bij 183f
de ventilator slaat aan wanneer de motorfiets 220f bereikt en blijft werken totdat de motorfiets is afgekoeld tot 212f
de ventilator blijft ook werken als de motor uit staat, de sleutel in het contact zit en het contact aan staat, en de temperatuur van de motorfiets boven de 220f is, en hij blijft werken totdat de koelvloeistof in het systeem is afgekoeld tot 212f

werking van de motorfiets tot het bereik van 240 - 250F is NIET acceptabel, dit is het bereik waar u een veilige plek wilt vinden om te parkeren

Metrisch

de temperatuurmeter begint te lezen bij 36C
de thermostaat BEGINT te openen bij 80C
de thermostaat moet volledig open zijn bij 84C
de ventilator slaat aan wanneer de motorfiets 104C bereikt en blijft werken totdat de motorfiets is afgekoeld tot 93C
de ventilator blijft ook werken als de motor uit staat, de sleutel in het contact zit en het contact aan staat, en de temperatuur van de motorfiets boven de 104C is, en hij blijft werken totdat de koelvloeistof in het systeem is afgekoeld tot 93c

werking van de motorfiets tot het bereik van 120C is NIET acceptabel, dit is het bereik waar u een veilige plek wilt vinden om te parkeren
=-=-=-=

De standaard mix van Koelvloeistof (ethyleenglycol - met corrosiebeschermingsremmers) is een 50%/50% mix van koelvloeistof en gedestilleerd (zacht) water

De radiator en motor bevatten 3,2 liter (of 3,4 US quarts)
de reservetank bevat 0,3 liter (of 0,32 quarts)

de druklimieten van de radiator zijn 108-137 kPa (of 16-20 PSI) .. opmerking, dit is het drukbereik waar koelvloeistof naar de reservetank moet overgaan als een overloop

de thermostaat moet van start tot open tot volledig open een lift van 8 mm hebben (de klep beweegt 8 mm van volledig gesloten naar volledig open)

om het samen te vatten... alles onder 230F of 110C is NORMAAL 248F (120C) is ronduit het oververhittingspunt en het waarschuwingslampje moet AAN staan

het is niet ongebruikelijk dat de motoren 240F of 115C bereiken

Al deze informatie is verkregen uit de werkplaatshandleiding

#2 ·
Bedankt voor de goed samengestelde informatie Tenjin. Net als ikzelf ben ik er zeker van dat er veel anderen op het forum zijn die deze informatie zullen helpen door te weten dat omdat de temperatuur van de motorfiets boven de 180 °F komt, deze niet oververhit raakt, maar de normale bedrijfstemperatuur heeft. Vorige week merkte ik dat mijn ventilator bleef draaien nadat ik de motorfiets met de sleutel had uitgeschakeld, maar terwijl de sleutel in de aan-stand stond. Hoewel ik dit toeschreef aan het feit dat de temperatuur zo hoog was dat de ventilator moest aanslaan, wist ik niet wat deze temperatuur was. Ik weet nu wat ik kan verwachten.

#3 ·
Dit is geweldige info en precies wat ik zocht. Ik kom soms in het verkeer op lage 230's en dat PANIEKEERT me. Lol Nu ik weet dat het volkomen normaal is, maak ik me er geen zorgen meer over. Merkt iemand dat zijn motor anders loopt bij hoge temperaturen? Ik heb het gevoel dat de mijne veel trager is als ik wegrij bij een stoplicht rond de 220 of hoger.

#5 ·
Dit is geweldige info en precies wat ik zocht. Ik krijg soms lage 230's in het verkeer en het FREAKT me uit. Lol. Nu ik weet dat het volkomen normaal is, maak ik me er geen zorgen over. Merkt iemand dat zijn motor anders loopt bij hoge temperaturen? Ik heb het gevoel dat de mijne veel trager is als ik wegrijd bij een stoplicht van rond de 220 of hoger.
:+1: daarop...moet haar een beetje meer gas geven als ze heet is. Geldt ook voor je motor :spank:

#8 ·
does running a constant high temp above 220 ruin the fan motor, I keep popping fuses due to circuit overload, and have already replaced the fan once after it went bad.
ik zou het me niet voorstellen, hoewel het mogelijk is ... hoe dan ook, mijn motor heeft 4 lange, bloedhete zomers in de hitte van Arizona doorstaan.

• Like
Reactions: dixon cider
#11 ·
Ik denk dat ik nog steeds een noob ben om deze vraag te stellen... maar wat betekent het precies als er staat "thermostaat begint te openen"?

• Like
Reactions: R3DVELVET
#13 ·
Ik denk dat ik nog steeds een noob ben om deze vraag te stellen... maar wat betekent het precies als er staat "thermostaat begint te openen"?
het betekent precies dat

de thermostaat is geen aan/uit-apparaat

het is een mechanisch apparaat, bij de gespecificeerde temperatuur begint de klep zijn reis om volledig te worden geopend naarmate het warmer en warmer wordt

tot die temperatuur blokkeert de tstat bijna al het water om te stromen

#16 ·
Bedankt bro. Ik zag er vandaag 220 en maakte me een beetje zorgen.

• Like
#20 ·
Het zou kunnen, maar dat kan op zich weer andere problemen veroorzaken, afhankelijk van het klimaat waarin je je bevindt.

#24 ·
Geweldig om te lezen!! :thumbup:

#26 ·
2007 Cbr600rr. mijn radiateurventilator begon te werken toen mijn motorfiets 104 graden C bereikte, maar hij stopt wanneer hij 100 bereikt, in tegenstelling tot wat Tenjin plaatste, dat 93 is. . Moet ik me er zorgen over maken?
Nee, klinkt goed voor mij...

#30 ·
i had o7 mdl. fan start at 104 but stops at 100 contrary to what you posted which is 93. is there something wrong with my bike ?
Nee, het is allemaal goed...

Ik ben er vrij zeker van dat de mijne hetzelfde doet... heb er nooit echt zo veel aandacht aan besteed.

#32 ·
Ik denk dat er een correctie nodig kan zijn voor wanneer de ventilator aangaat en uitgaat. Ik merkte dat de mijne aangaat bij 223F en uitgaat bij 215F. Ik kan me vergissen als dit voor elke fiets geldt, maar dit is wat de mijne doet.
de ecu is geprogrammeerd om het te doen bij 220, maar ik denk dat het op een langzame poolsnelheid zit, ik heb gezien van 220 - 225, afhankelijk van hoe snel mijn temperaturen stijgen.

• Like
#34 ·
Bedankt Tenjin. Ik schrok me rot op een hete dag afgelopen zomer toen ik in de file 248 graden bereikte... hoewel ik er vrij zeker van ben dat ik met een '04 met 26.000 mijl een radiator zou kunnen gebruiken of er in ieder geval iets aan zou moeten laten doen. Ik ben er naar aan het kijken.

Het is eigenlijk niet ongewoon dat ik op hete zomerdagen in de 230's zit. Klinkt dat te dicht bij abnormaal?

Trouwens, wat bedoel je met een veilige plek om te parkeren? Om te zitten en de motor af te laten koelen? Ik heb gehoord dat je je motor niet moet uitzetten als hij oververhit is?

Oké, geen vragen meer :)

• Like
#35 ·
Bedankt Tenjin. Ik schrok me rot op een hete dag afgelopen zomer toen ik in het verkeer 248 graden bereikte... hoewel ik er vrij zeker van ben dat ik als '04 met 26k mijl een radiator zou kunnen gebruiken of er in ieder geval iets aan zou moeten laten doen. Ik ben er mee bezig.

Het is eigenlijk niet zeldzaam dat ik in de 230's zit op hete zomerdagen. Klinkt dat te dicht bij abnormaal?

Trouwens, wat bedoel je met veilige plek om te parkeren? om te zitten en de motor af te laten koelen? Ik heb gehoord dat je je motor niet uit moet zetten als hij oververhit is?

ok geen vragen meer :)
ja een plek om te parkeren

waarom zou je hem niet uitzetten als hij oververhit begint te raken? het wordt alleen maar erger, en je vernietigt de motor als hij dat doet

• Like
#36 ·
Deze gegevens zijn, voor zover ik kan beoordelen, van toepassing op ALLE bouwjaren van de Honda 600RR

voor imperiale metingen (VS)

de temperatuurmeter begint te lezen bij 98 °F
de thermostaat begint te openen bij 176 °F
de thermostaat moet volledig open zijn bij 183 °F
de ventilator slaat aan wanneer de motorfiets 220 °F bereikt en blijft werken totdat de motorfiets is afgekoeld tot 200 °F
de ventilator blijft ook werken als de motor uit staat, de sleutel in het contact zit en het contact aan staat, en de temperatuur van de motorfiets boven de 220 °F is, en hij blijft werken totdat de koelvloeistof in het systeem is afgekoeld tot 200 °F
Werking van de motorfiets in het bereik van 240 - 250 °F is acceptabel, maar dit is het bereik waar u een veilige plek wilt vinden om te parkeren

Metrisch

de temperatuurmeter begint te lezen bij 36 °C
de thermostaat begint te openen bij 80 °C
de thermostaat moet volledig open zijn bij 84 °C
de ventilator slaat aan wanneer de motorfiets 104 °C bereikt en blijft werken totdat de motorfiets is afgekoeld tot 93 °C
de ventilator blijft ook werken als de motor uit staat, de sleutel in het contact zit en het contact aan staat, en de temperatuur van de motorfiets boven de 104 °C is, en hij blijft werken totdat de koelvloeistof in het systeem is afgekoeld tot 93 °C

Werking van de motorfiets in het bereik van 115 - 221 °C is acceptabel, maar dit is het bereik waar u een veilige plek wilt vinden om te parkeren
=-=-=-=

De standaard mix van koelvloeistof (ethyleenglycol - met corrosiebeschermingsremmers) is een 50%/50% mix van koelvloeistof en gedestilleerd (zacht) water

De radiator en motor bevatten 3,2 liter (of 3,4 US quarts)
het reservetankje bevat 0,3 liter (of 0,32 quarts)

de radiateurdruklimieten zijn 108-137 kPa (of 16-20 PSI) .. let op, dit is het drukbereik waar koelvloeistof naar het reservetankje moet gaan als overloop

de thermostaat moet van start tot open tot volledig open een lift van 8 mm hebben (de klep beweegt 8 mm van volledig gesloten naar volledig open)

om het samen te vatten... alles onder 250 °F of 121 °C is NORMAAL 250 is ronduit het oververhittingspunt

Het is niet ongebruikelijk dat de motoren 240 °F of 115 °C bereiken
Tenjin,
Heel erg bedankt voor de info. Dit is precies de info die ik zocht en die niet beschikbaar is in mijn servicehandleiding. Ik heb een 2007 600rr en heb hem de hele winter ongeveer 10 minuten laten draaien. Vandaag deed ik hetzelfde met het weer hier in het noordoosten dat opliep tot de 60 graden en de ventilator ging niet aan bij 215 °F. Ik was bezorgd, dus ik zette de motorfiets uit. Ik controleerde mijn zekering en die was in orde, maar ik heb mijn relais nog niet gecontroleerd. Ik zal hem boven de 220 °F laten draaien om te zien of de ventilator nu wel of niet aangaat. Ik heb ook niet gemerkt of de koelvloeistof na 185 °F in de overloop liep. Bedankt
Al

#37 ·
Tenjin,
Veel dank voor de info. Dit is precies de info die ik zocht en die niet in mijn servicehandleiding staat. Ik heb een 2007 600rr en heb hem de hele winter ongeveer 10 minuten laten draaien. Vandaag deed ik hetzelfde toen het weer hier in het noordoosten opliep tot in de 60 graden en de ventilator ging niet aan bij 215F. Ik was bezorgd, dus ik heb de motorfiets uitgezet. Ik heb mijn zekering gecontroleerd en die was in orde, maar mijn relais nog niet. Ik zal hem voorbij 220F laten draaien om te zien of de ventilator nu wel of niet aangaat. Ik heb ook niet gemerkt of de koelvloeistof na 185F in het overloopreservoir liep. Bedankt
Al
Je moet de motorfiets niet continu starten, omdat je je motor laat draaien zonder smering in de bovenste cilinder, wat alleen maar onnodige slijtage veroorzaakt. Je kunt hem veel beter gewoon op een druppellader zetten met een volle tank en wat brandstofstabilisator erin en hem voor de winter laten staan, en hem op bokken zetten is een goed idee voor je banden.

#38 ·
Geweldig, dit bevestigt mijn vermoedens toen ik naar beneden keek en zag dat ik op 234° stond en aan het klimmen was. Ik had een steen tegen de radiator gekregen en verloor snel vloeistof. Ik vond een 7-11 en liet AAA me naar huis slepen. Slecht einde van een rit, maar gelukkig geen ernstige motorschade.